PROBLEM:

Problem med synkning av epost (mail), kalender och kontakter (tex om de saknas i SAMTALSHISTORIKEN)


Ofta uppkommer kommer problem med synkningen mellan programmet EPOST och Microsofts mailserver (EXCHANGE). Då kan se det se ut som på bilden nedan eller tex något av följande:


  • Har du problem med lösenordet i appen MAIL (EPOST)? 
  • Epost / Kontakter / Kalender synkar inte datorn (mailservern)?
  • Saknar du namn i appen SAMTAL eller MEDDELANDE - du ser bara telefonnumer?
  • Du har bytt lösenord, autentiserat dig med MICROSOFT AUTHENTICATOR - men ändå fungerar det inte - se ovan!
  • Du får upp en ruta med texten: "FELAKTIGT LÖSENORD Ange lösenordet för Exchange-kontot" hela tiden. Även trots att du har skrivit in lösenordet och autentiserat dig med MICROSOFT AUTHENTICATOR?


 


LÖSNING:



Lösningsmetod 1 ("Enkla lösningen")

Har du tur, så fungerar denna metod - annars får du använda metod 2 nedan.

  1. Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST / KONTO
  2. Välj ditt gamla SGF-konto (troligen kallad ”SGF” eller ”EXCHANGE”)
  3. Välj "Ange ditt lösenord igen"
  4. Fyll i samma lösenord som du har för din SGF-dator
  5. Verifiera på något av 2 sätt med MICRSOSOFT AUTENTICATOR eller via SMS
  6. OBS VIKTIGT! Byt tillbaka till appen INSTÄLLNINGAR efter autentiseringen!
  7. Acceptera att synkroniseringen av EPOST, KONTAKTER, KALENDER etc ("grön bockar")
  8. Klart!

Vanligaste felet användare gör, är att stanna på punkt 5 ovan! Därför kvarstår problemet!



Lösningsmetod 2 ("Lite längre & krångligare lösningen"):

  1. Börja med dessa 3 steg, eftersom det troligen löser ditt problem:
    1. Avsluta alla aktiva program i mobilen och

    2. Hur startar jag om telefonen på riktigt (Hard reset) samt

    3. Starta om SIM-kortet (viloläge via STÄNG AV)

  2. Synkar nu mobilens app MAIL mot OFFICE 365-servern? Om inte, fortsätt nedan!
  3. Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST / KONTO
  4. Välj ditt gamla SGF-konto (antagligen kallad ”SGF” eller ”EXCHANGE”
  5. Längst ner på sidan väljer du RADERA KONTO och sedan RADERA FRÅN MIN IPHONE.
  6. Du ska INTE spara KONTAKTER eller KALENDRAR till mobilen - allt finns kvar i OFFICE 365-molnet!
  7. Starta om mobilen så här: Hur startar jag om telefonen på riktigt (Hard reset)

  8. Lägg till kontot igen enligt ovan!

  9. Starta appen MAIL/EPOST. Uppdatera INKORGEN genom att "svepa neråt" (se bild och instruktion nedan)

  10. Det kan dröja upp till 30 minuter innan KONTAKTER & KALENDRAR visas korrekt! 

  11. KLART - Om det inte fungera - gör om stegen ovan enligt metod 2!



OBS! SGF INTERN-IT rekommenderar att du använder OUTLOOK: Läsa epost (mail) i mobilen via appen OUTLOOK !



Uppdatera INKORGEN i appen EPOST:

  1. Starta mailappen MAIL/EPOST
  2. Placera ett finger mitt på skärmen när du är i INKORGEN
  3. Dra ("svep") sakta med fingret neråt,  så att "snurrande solen syns" (mellan de röda pilarna på bilden nedan)
  4. Släpp fingret från skärmen
  5. Nu visas CHECKING FOR MAIL (eller motsvarande "Letar efter epost") nederst på skärmen.