PROBLEM:
Problem med synkning av epost (mail), kalender och kontakter (tex om de saknas i SAMTALSHISTORIKEN)
Ofta uppkommer kommer problem med synkningen mellan programmet EPOST och Microsofts mailserver (EXCHANGE). Då kan se det se ut som på bilden nedan eller tex något av följande:
- Har du problem med lösenordet i appen MAIL (EPOST)?
- Epost / Kontakter / Kalender synkar inte datorn (mailservern)?
- Saknar du namn i appen SAMTAL eller MEDDELANDE - du ser bara telefonnumer?
- Du har bytt lösenord, autentiserat dig med MICROSOFT AUTHENTICATOR - men ändå fungerar det inte - se ovan!
- Du får upp en ruta med texten: "FELAKTIGT LÖSENORD Ange lösenordet för Exchange-kontot" hela tiden. Även trots att du har skrivit in lösenordet och autentiserat dig med MICROSOFT AUTHENTICATOR?
LÖSNING:
Lösningsmetod 1 ("Enkla lösningen")
Har du tur, så fungerar denna metod - annars får du använda metod 2 nedan.
- Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST / KONTO
- Välj ditt gamla SGF-konto (troligen kallad ”SGF” eller ”EXCHANGE”)
- Välj "Ange ditt lösenord igen"
- Fyll i samma lösenord som du har för din SGF-dator
- Verifiera på något av 2 sätt med MICRSOSOFT AUTENTICATOR eller via SMS
- OBS VIKTIGT! Byt tillbaka till appen INSTÄLLNINGAR efter autentiseringen!
- Acceptera att synkroniseringen av EPOST, KONTAKTER, KALENDER etc ("grön bockar")
- Klart!
Vanligaste felet användare gör, är att stanna på punkt 5 ovan! Därför kvarstår problemet!
Lösningsmetod 2 ("Lite längre & krångligare lösningen"):
- Börja med dessa 3 steg, eftersom det troligen löser ditt problem:
- Synkar nu mobilens app MAIL mot OFFICE 365-servern? Om inte, fortsätt nedan!
- Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST / KONTO
- Välj ditt gamla SGF-konto (antagligen kallad ”SGF” eller ”EXCHANGE”
- Längst ner på sidan väljer du RADERA KONTO och sedan RADERA FRÅN MIN IPHONE.
- Du ska INTE spara KONTAKTER eller KALENDRAR till mobilen - allt finns kvar i OFFICE 365-molnet!
Starta om mobilen så här: Hur startar jag om telefonen på riktigt (Hard reset)
Lägg till kontot igen enligt ovan!
Starta appen MAIL/EPOST. Uppdatera INKORGEN genom att "svepa neråt" (se bild och instruktion nedan)
Det kan dröja upp till 30 minuter innan KONTAKTER & KALENDRAR visas korrekt!
KLART - Om det inte fungera - gör om stegen ovan enligt metod 2!
OBS! SGF INTERN-IT rekommenderar att du använder OUTLOOK: Läsa epost (mail) i mobilen via appen OUTLOOK !
Uppdatera INKORGEN i appen EPOST:
- Starta mailappen MAIL/EPOST
- Placera ett finger mitt på skärmen när du är i INKORGEN
- Dra ("svep") sakta med fingret neråt, så att "snurrande solen syns" (mellan de röda pilarna på bilden nedan)
- Släpp fingret från skärmen
- Nu visas CHECKING FOR MAIL (eller motsvarande "Letar efter epost") nederst på skärmen.