OBS: Sedan aktiveringen av MFA (MICROSOFT AUTHENTICATOR) har det uppstått fler problem i APPLE’s standardmailapp ”MAIL/EPOST", utöver de tidigare problemen med synkning.
- Därför rekommenderar INTERN-IT att du använder ”MICROSOFT OUTLOOK” som standard för ditt SGF-konto i mobilen.
Gå till Läsa epost (mail) i mobilen via appen OUTLOOK för att läsa mer om du hur lägger till MICROSOFT OUTLOOK!
Men du behöver fortfarande båda apparna - MAIL och OUTLOOK - i din mobil!
Läs mer här om Varför måste jag ha båda apparna OUTLOOK och MAIL/EPOST!
- - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Appen MAIL (standardprogrammet i mobilen för epost)
OBS! Om du är i IHS eller på RF lokal: Stäng temporärt av WIFI i mobilen, eftersom "RF GUEST" är spärrat mot mailservern!
- Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST / KONTON
- Välj LÄGG TILL KONTO
- Välj EXCHANGE
- Fyll i din epostadress: förnamn.efternamn@golf.se
samt ändra beskrivning (namn) på brevlådan till SGF
Tryck LOGGA IN uppe till höger - Du förflyttas till inloggnignssidan för RF (med texten RIKSIDROTTFORBUNDET):
- Fyll i lösenordet till ditt konto (samma för att logga in på din dator) och tryck LOGGA IN igen.
- Nu måste du autentisera dig med appen MICROSOFT AUTHENTICATOR enligt instruktionerna på skärmen!
- Kontrollera att EPOST, KONTAKTER, KALENDRAR etc synkas (har gröna "bockar").
- Tryck SPARA.
- KLART
(Om du är i IHS eller på RF lokal: Glöm inte att slå på WIFI igen och använd "RF GUEST" i mobilen som vanligt!)
Problem med synkning av epost (mail), kalender och kontakter (tex om de saknas i SAMTALSHISTORIKEN)
Ofta uppkommer kommer problem med synkningen mellan programmet EPOST och Microsofts mailserver (EXCHANGE). Då kan se det se ut som på bilden ovan!
Lösningsmetod 1 ("Enkla lösningen")
Har du tur, så fungerar denna metod - annars får du använda metod 2 nedan.
- Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST / KONTO
- Välj ditt gamla SGF-konto (troligen kallad ”SGF” eller ”EXCHANGE”)
- Välj "Ange ditt lösenord igen"
- Fyll i samma lösenord som du har för din SGF-dator
- Verifiera på något av 2 sätt med MICRSOSOFT AUTENTICATOR eller via SMS
- Acceptera att synkroniseringen av EPOST, KONTAKTER, KALENDER etc
- Klart!
Lösningsmetod 2 ("Lite krångligare lösningen"):
- Börja med dessa 3 steg, eftersom det troligen löser ditt problem:
- Synkar nu mobilens app MAIL mot OFFICE 365-servern? Om inte, fortsätt nedan!
- Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST / KONTO
- Välj ditt gamla SGF-konto (antagligen kallad ”SGF” eller ”EXCHANGE”
- Längst ner på sidan väljer du RADERA KONTO och sedan RADERA FRÅN MIN IPHONE.
- Du ska INTE spara KONTAKTER eller KALENDRAR till mobilen - allt finns kvar i OFFICE 365-molnet!
Starta om mobilen så här: Hur startar jag om telefonen på riktigt (Hard reset)
Lägg till kontot igen enligt ovan!
Starta appen MAIL/EPOST. Uppdatera INKORGEN genom att "svepa neråt" (se bild och instruktion nedan)
Det kan dröja upp till 30 minuter innan KONTAKTER & KALENDRAR visas korrekt!
KLART - Om det inte fungera - gör om stegen ovan enligt metod 2!
OBS! SGF INTERN-IT rekommenderar att du använder OUTLOOK: Läsa epost (mail) i mobilen via appen OUTLOOK !
Uppdatera INKORGEN i appen EPOST:
- Starta mailappen MAIL/EPOST
- Placera ett finger mitt på skärmen när du är i INKORGEN
- Dra ("svep") sakta med fingret neråt, så att "snurrande solen syns" (mellan de röda pilarna på bilden nedan)
- Släpp fingret från skärmen
- Nu visas CHECKING FOR MAIL (eller motsvarande "Letar efter epost") nederst på skärmen.