Som du hört, så finns det många typer av bedrägerier och det tillkommer hela tiden nya. Vårt råd är att både lära sig själv, men också familjens övriga mobilanvändare, 10 säkerhetsregler mot bedrägeri som fungerar över tid. Alla från familjens yngsta till de äldsta skulle exempelvis kunna komma överens om detta:
- ALLTID vara kritisk mot mejl, samtal och sms. Det kan vara någon annan än den de säger sig vara.
- ALLTID själv bestämma när BankID och Swish ska användas.
- När JAG ringer vårdcentralen bestämmer JAG att använda BankID.
- När JAG ringer Skatteverket bestämmer JAG att använda BankID.
- Och så vidare.
- ALLTID själv bestämma hur bråttom något är, oavsett om det är någon som säger sig vara ditt barn, kollega eller vän.
- ALLTID ringa tillbaka på det vanliga numret till vårdcentralen, Skatteverket och så vidare. Då kan du verifiera att det telefonnummer du blir uppringd från stämmer.
- ALLTID kontrollera VAD du loggar in till eller signerar i BankID (se exempelbilden ovan).
- ALLTID kontakta Polisen om du utsatts för brott.
- ALDRIG låna ut min telefon eller dator.
- ALDRIG ge koder eller bankdosa till någon annan, varken digitalt eller fysiskt.
- ALDRIG använda BankID eller Swish när jag blir uppringd.
- Banken ringer INTE mig och vill att jag ska logga in med BankID.
- Vårdcentralen ringer INTE mig och vill att jag ska logga in med BankID.
- Försäkringskassan ringer INTE mig och vill att jag ska logga in med BankID.
- Det är mycket osannolikt att ditt barn är i nöd och behöver Swish till ett nytt telefonnummer.
- Och så vidare.
- ALDRIG vara rädd att fråga en vän eller anhörig om hjälp när det är något vi inte förstår
Detta är extra viktigt nu, när AI blir bättre på svensk text, svenskt tal och även webplatser och email!