Problem:
Fungerar inte "Wifi" (egentligen internet-uppkoppling) hemma?
Lösning:
Det är sällan som många är drabbade, men börja med att kolla på "driftsidan" hos din leverantör - sök på GOOGLE på tex "driftstörning Telia" om du har Telia. Du hittar då information och även tips och råd.
Tips:
- Dra ut strömsladden ur fiberboxen/modemet i ca 30 sekunder
- Dra ut strömsladden ur routern i 30 sekunder
- sätt in sladdarna igen
- Efter ca 2-3 minuter har fiberboxen/modemet fått kontakt med er leverantör & routern är igång – ni bör ha INTERNET -uppkoppling via WIFI eller LAN (nätverkskabel) igen
- Om inte, dra ut strömsladden ur fiberboxen/modemet i ca 45-60 minuter. Då återställs inställningarna hos din leverantör (även kallad internet service provider, ISP)
- Vanligaste problem i mitt område (fiber installerad av OPENINFRA) är att strömsladden gått sönder eller är halvtrasig – en ny på KJELL & CO för 199kr löser problemet. Kolla med grannen om du kan testa din sladd där eller om du kan låna dennes snabbt (vänta ca 2-3 minuter då fiberboxen startar upp).
Kvarstår problem – ring er leverantör (ISP)
Om problemet ändå kvarstår, kontakta och felanmäl till leverantören, inte installatören. Be om att få ett ärendenummer, och att de skickar ett email. Du kan begära ersättning om du är utan internet länge och problem är hos leverantören. Berätta att du gjort ovan samt be dem ”pinga” och kolla hur det ser ut hos dem och på er ”lina” i huset/lägenheten. De kan ”se” allt fram till er router (det är därför du ska ha en egen router direkt efter deras enheter).
När du pratar med supporten – stäng av er router och koppla ur alla andra nätverkskablar. Koppla sedan in endast en dator direkt i fiberboxen via en nätverkskabel. När supporten felsöker kan de bara ”se” din dator och du kan via KOMMANDOPROMTEN (programmet ”cmd”) köra kommandon som ”ipconfig” samt ”ping -t google.com” för att se vad som händer med er uppkoppling.
Länkar: