Här kommer information om mobilbytet att visas och uppdateras kontinuerligt.
Senast uppdaterad: 240620
240620 Nästan alla mobiler är igång!
Idag är 50 av 57 mobiler igång! 15 mobiler inlämnade och 10st är på väg tillbaka med posten! 3 mobiler väntar på att hämtas ut...
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
För att INTERN-IT enklast ska kunna kommunicera med 60 personer - använd endast WORKPLACE CHAT!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
OBS: Nedan kommer uppdateras i samband med att mobilerna finns tillgängliga att hämta ut.
Lämna tillbaka eller behålla nuvarande mobil:
Vanligaste frågorna just nu är:
Fråga: När kommer mobilerna?
- Finns att hämta på IHS!
Fråga: När ska mobilen återlämnas?
- Snarast! Jag behöver skicka tillbaka alla mobiler direkt efter midsommar till leasingbolaget.
Fråga: Kan jag köpa min nuvarande mobil?
- Ja, se mer information på Workplace! Du behöver fylla i detta papper: ESe inlägg 240627 på WORKPLACE! Lämna till INTERN-IT eller skicka en bild på SMS, email eller WORKPLACE till INTERN-IT.
Fråga: Om jag INTE återlämnar mobilen före midsommar?
- Det räknas som "köp" och ett löneavdrag 5000 kr (vilket alltså inkluderar avgift för omkostnader).
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Hämta nya mobilen hos INTERN-IT:
De som bor i Storstockholm eller jobbar på kontoret hämtar och byter mobiler på kontoret.
Bor du utanför, ser jag helst att bytet sker i samband med att du träffar någon från kontoret - annars kommer jag behöva skicka ut mobilen till dig och sedan få den gamla tillbaka - vilket är en kostnad och osäkerhet.
Skärmskydd (skyddsglas) och mobilskal:
Alla mobiler levereras med skyddsglas (skärmskydd) på framsidan och det mobilskal du valde.
Du måste alltid ha skyddsglas (skärmskydd) och skal på mobilen enligt leasingavtalet och SGFs IT-policy!
Kontakta alltid INTERN-IT om skyddsglaset gått sönder mycket!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Om Mobilen är skadad (trasigt glas etc) eller stulen/borttappad:
Du måste omedelbart kontakt INTERN-IT. Vid stöld / förlust ska även polisanmälan och anmälan till hemförsäkringen ske!
Du får inte själv laga mobilen! Eventuell lagning kan bara ske efter godkännande av INTERN-IT & Tele2!
Se mer längst ner ned på denna sida!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Mobilbyte - steg för steg:
I samband med mobilbyte ska du göra följande steg:
STEG 1: Uppdatera nya mobilen till senaste iOS (som var 17.5.1)?
Börja med att öppna och starta upp nya mobilen...
- Du ska bara välja WIFI och ansluta till ditt WIFI och aktivera PLATSTJÄNSTER ...
- ... men du kan hoppa över FACE-ID, LÅS-kod och APPLE-ID samt välja "STÄLL IN SENARE" när det går.
- Uppdatera mobilen till iOS 17.5.1
- Välj sedan ÅTERSTÄLLA MOBILEN TILL FABRIKSINSTÄLLNINGAR
STEG 2: En ny ren/tom mobil eller överföra data från gamla?
Alternativ 1: Starta med en tom och ren mobil
Vill du börja med en tom mobil, utan att överföra data, är det bara att flytta över SIM-kortet. Starta sedan mobilen och följ instruktionerna på skärmen. Använda ditt gamla iCLOUD-konto. Du kommer automatiskt att få SGF-apparna via MERAKI. Installera övriga appar du behöver. Logga in på dina konton. Uppdatera mobilen till senaste iOS-versionen. Klart!
Alternativ 2: Överför data från gamla mobilen
Vill du överföra data från gamla mobilerna, väljer du en av 3 metoder:
- SNABBSTART (lägg mobilerna bredvid varandra) - kräver abonnemang hos APPLE iCLOUD på 39kr/mån!
- ÖVERFÖR VIA ICLOUD - kräver abonnemang på iCLOUD för 39 kr/mån!
- ÖVERFÖR VIA ITUNES I DATORN (backup till datorn)
Alltså: Om du inte har abonnemang på iCLOUD, så måste du använda iTUNES i datorn för att klona mobilen!
Se mer här:
- APPLE: Överföra data från en tidigare iOS- eller iPad OS-enhet till din nya iPhone, iPad eller iPod touch
https://support.apple.com/sv-se/HT201269 - Som ovan, men sammanfattad av mig
http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000257990
Problem: Den nya mobilen är inte uppdaterad?
- Återskapa en iPhone som behöver en senare version av iOS
https://support.apple.com/sv-se/HT203434
STEG 3: Döp om mobilen
För att det ska bli enkelt för dig, välj namnet "Förnamn iPhone 15"
- Öpnna "Inställningar" och välj sedan "Allmänt" följt av "Om" - ändra!
STEG 4: Microsoft Authenticator (viktigt)
Du måste ladda ner ett nytt certifikat från PORTALEN!
- Starta PORTALEN (https://portal.office.com) i en webläsare på datorn
- Logga in och klicka på ditt namn uppe till höger
- Välj "VISA KONTO" i fönstret som öppnas
- Välj rutan "SÄKERHETSINFORMATION" och välj "Uppdatera Säkerhetsinformation" på den nya websidan
- Välj "Ny autentiseringsmetod" och "app" i rullgardinsmenyn.
- Skanna QR-koden med nya mobilen
- VIKTIGT: Tryck NÄSTA för att testa så att det fungerar!
- Välj att ta bort din gamla mobil (troligen kallad "förnamn iphone 13") från listan.
STEG 5: Använder du en annan app för lösenordshantering? (OBS: gäller inte alla)
- Om du använder Lastpass, 1Password, Bitwarden eller Dashlane etc för lösenordshanteringen, så kontrollera att dessa fungerar på nya mobiltelefonen. Troligen ska räcka med att du loggar in igen samt verifierar dig.
STEG 6: Använder du andra Authenticator-program? (gäller inte alla)
- Om du använder någon mer "authenticator" app, utöver "Microsoft Authenticator", som tex
- Google Authenticator
- Lastpass Authenticator
- Dashlane Authenticator
- Bitwarden Authenticator
- Duo Mobile (från Cisco)
- Secure Signin (från Synology)
- Identity (från Ubiquiti)
... så kontrollera att dessa program fungerar och "visar dig slumpmässiga koder" även på nya mobilen!
STEG 7: Skriv in lösenord i appen MAIL (standardappen för epost)
Du måste starta och aktivera MAIL med hjälp av MICROSOFT AUTHENTICATOR-appen!
Problem: Se mer här: Synkronisera/uppdatera en app (tex MAIL) genom att "svepa"
STEG 8: Aktivera TEAMS
Du måste starta och aktivera TEAMS med hjälp av MICROSOFT AUTHENTICATOR-appen
STEG 9: BANK-ID och Swish samt FREJA-ID - använda PASS eller ID-kort (ej körkort)
Bank-ID:
Använd annars antingen gamla mobilens BANK-ID eller din bankdosa, för att skapa ett nytt BANK-ID hos din bank.
- Logga in på datorn i på bankens websida med gamla mobilens BANK-ID eller bank-dosa.
- Välj BANK-ID och följ instruktionerna på skärmen (2-3 gånger använder gamla mobilens bank-ID)
- Numera krävs att du har ditt pass eller ID-kort i närheten ... annars får du ringa din bank eller besöka bankkontoret. I vissa banker kan du använda bankens app för att generera en "aktiveringskod" till nya mobilen eller att du använder bankens kortläsare och en bank-/kreditkort.
- Skanna ditt pass/ID för att bekräfta att det är du som skapa ett nytt BANK-ID.
Swish:
Aktivera sedan Swish i mobilen genom att godkänna i BANK-ID och ange ditt mobilnummer.
FREJA ID: (gäller ej alla)
- Öppna appen på nya mobilen, välj ÖVERFÖR. En QR-kod visas...
- Öppna appen på gamla mobilen, välj SKANNA. Skanna QR-koden och godkänn överflytten.
- Stäng båda apparna direkt när det fungerar på nya mobilen
STEG 10: SIM-KORT
Har du flytta över SIM-kortet?
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Nu är "nya mobilen" är klar att använda!!!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
STEG 11: Ta bort "HITTA MIN IPHONE" på den GAMLA mobilen
OBS - NYHET!
Om du valt "Överföring till ny mobil" under överföringen i steg 2, kommer detta alternativet för att stänga av "HITTA MIN IPHONE" att vara "skuggat", så det går inte att stänga av. Då kommer avstängningen ske i samband med att du återställer mobilen i nästa steg! Då kan du hoppa över detta ste
Dags att avsluta den gamla mobilen genom att stänga av HITTA MIN IPHONE, vilket du gör genom att:
- Gå till "INSTÄLLINGAR" / <klicka på ditt namn överst i INSTÄLLNINGAR > / välj "HITTA" / Välj "HITTA MIN IPHONE
- Stäng av "HITTA MIN IPHONE"
- Bekräfta genom att skriva in lösenordet för ditt APPLE-ID!
Se mer här: http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000258003
STEG 12: Återställ gamla mobilen till fabriksinställningar
För att återställa mobilen till fabriksinställningar: Motsvarande hos APPLE:
| Snabbversion: Återställ mobilen så här:
Återställd när val av SPRÅK och LAND visas efter ca 2 -3 minuter... |
STEG 13: Lämna in gamla mobilen + laddarsladden till INTERN-IT
När du lämnar in mobilen till INTERN-IT, så har du redan gjort följande:
- Stängt av "HITTA MIN IPHONE" (se STEG 11 ovan)
- Återställt mobilen till fabriksinställningar (se STEG 12 ovan)
- Tejpa fast en lapp med ditt namn på skärmen.
Nu kan du lämna in mobilen med en laddningssladd (som har USB-C och Lightning-kontakter) till INTERN-IT.
Alternativ inlämning (via kollega):
Återlämna helst mobilen direkt till INTERN-IT eller via en kollega, som sedan lämnar mobilen till INTERN-IT.
OBS! Meddela INTERN-IT via WORKPLACE CHAT vem som kommer lämna in din mobil.
Alternativ inlämning (via PostNord, DHL, Schenker):
Efter överenskommelse med INTERN-IT, kan den skickas via Postnord, DHL eller SCHENKER till
Kim Koblet Kolmilegränd 7 18743 Täby | Mobilnummer: 073-4154352 för avisering till mig! Epostadress: [email protected] för avisering | OBS! Till "ombud" - ej leverans till dörr eller brevlåda! |
OBS: Skicka en bild på kvittot av din inlämning, där fraktnummer syns till Kim på Workplace Chat!
- Postnord paket (80kr): https://portal.postnord.com/skickadirekt/m/
STEG 14: Hur många enheter har du? (FRIVILLIGT)
Klicka på INSTÄLLNINGAR och sedan på ditt namn.... En lista visas på vilka enheter som du är inloggad på via ditt APPLE-ID. Här ska du bara se din nya mobil och inte den gamla iPhone 11.
STEG 15: Verifiera alla dina konton
På många konton behöver du troligen logga in eller verifiera dig: Facebook & Messenger, Workplace & Chat, Instagram, Whatsup, GMAIL, Google Kalender - men även konton som SKYPE, Svenska Lag, Slack, SL etc. Även appen "Plånbok" (Wallet) och Apple Pay behöver ses över...
Normalt räcker det med att du startar appen...
STEG 16: Klart!
Var rädd om den nya mobilen!
Om mobilen blir skadad / stulen:
Några viktiga regler, då mobilen är på leasing:
- Kontakta alltid INTERN-IT och bifoga bilder oavsett vad som har hänt!
- Vid stöld ska alltid polisanmälan göras - skicka en kopia till INTERN-IT. Kontakta ditt försäkringsbolag.
- Laga aldrig mobilen i mindre butiker! Alla reparationer måste ske hos APPLE eller via APPLEs auktoriserade verkstäder, men först efter kontakt med INTERN-IT, som kontaktar leasingbolaget.