Problem:
Jag saknar epost i OUTLOOK men de syns i mobilen.
Mer information:
För att kunna felsöka behövs mer information från dig... skärmdumpar från mobilen och från datorn.
Bakgrund:
Alla mail ligger i samma databas – en mailserver hos RF (egentligen MICROSOFT).
Det gäller för mobilens appar:
- Mailprogrammet i mobilen (standardprogrammet E-POST)
- Appen "OUTLOOK"
men även för
- datorns "OUTLOOK"
- samt även "webmailen" dvs Outlook i PORTALEN (http://portal.office.com, välj sedan "OUTLOOK") från webläsaren.
Alla program/appar/webmailen ovan, ska "omedelbart" synka mot mailservern hos RF/Microsoft och sedan visa aktuellt innehåll.
Du ska alltså se samma innehåll (mail) överallt och sedan kunna svara/radera/flytta från valfritt program/app och (efter synkronisering), så ska det synas även på de andra programmen. MEN, eftersom synkronisering kanske inte skett, så kan det se annorlunda ut.
Orsaker:
- Synkroniering har inte skett mellan programmet/appen och mailservern.
- Programmet/appen har "hängt sig" (kraschat eller slutat fungera) på datorn eller mobilen
- Microsoft eller RF har problem med sina tjänster.
Förutsättning för Lösningen nedan:
- apparna E-POST och OUTLOOK är uppdaterad till senaste versionen via APPSTORE - kontrollera i APPSTORE.
- SGF och INTERN-IT rekommenderar appen OUTLOOK före E-POST i mobilen, eftersom den är från MICROSOFT.
- Autentisering med MICROSOFT AUTHENTICATION fungerar (behöver bekräftas regelbundet, men det brukar synas och märkas tydligt)!
Lösning:
Prova följande för att se :
- Både i mobilens appar och i programmet OUTLOOK kan man se om och när senaste synkroniseringen skedde. Kolla när det skedde senast.
- Självklart har du redan uppdaterat båda apparna/programmen manuellt:
- Se till att synkronisera i appen ("swipa neråt så att solen snurrar") Uppdatera (synkronisera) i en app (tex epost)
- Uppdatera manuellt OUTLOOK i datorn: Uppdatera/synkronisera mapp (tex INKORG) i OUTLOOK
- Börja med att Avsluta alla aktiva appar (program) i mobilen och starta appen E-POST och OUTLOOK
- Starta om "OUTLOOK" på datorn.
Notera längst ner till höger om synkronisering sker - ska via "Den här mappen är uppdaterd" och "Ansluten". - Ditt program OUTLOOK på datorn har ett eget spam-filter, som kan flytta mail till SKRÄPPOST, därefter titta "Oönskad Epost" där vissa mail sorteras in. Har du en regel, som flyttar email i inkorgen.
- Öppna standardprogrammet E-POST i mobilen. Om du ställer dig i mappen (troligen INKORG på SGF-kontot i mobilen)?
- Kan du se den i OUTLOOK på mobilen?
- Kan du se den i OUTLOOK på datorn?
- Kan du se den i OUTLOOK på webmailen?
- Kanske har du flyttat mailet till en undermapp (tex INKORG / MASTERCARD). Då kanske inte denna mapp är uppdaterad på en eller flera enheter?
- Sök efter mailet & välj ALLA POSTLÅDOR – se på bilden nedan
- VIKTIGT: Starta om mobilen Hur startar jag om telefonen på riktigt (Hard reset) - löser 90% av alla iPhone-problem!
- Starta om datorn
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov