Problem: 

Jag saknar epost i OUTLOOK men de syns i mobilen.



Mer information:

För att kunna felsöka behövs mer information från dig... skärmdumpar från mobilen och från datorn.



Bakgrund:

Alla mail ligger i samma databas – en mailserver hos RF (egentligen MICROSOFT). 


Det gäller för mobilens appar:

  • Mailprogrammet i mobilen (standardprogrammet E-POST)
  • Appen "OUTLOOK" 

men även för 

  • datorns "OUTLOOK" 
  • samt även "webmailen" dvs Outlook i PORTALEN (http://portal.office.com, välj sedan "OUTLOOK") från webläsaren.


Alla program/appar/webmailen ovan, ska "omedelbart" synka mot mailservern hos RF/Microsoft och sedan visa aktuellt innehåll. 


Du ska alltså se samma innehåll (mail) överallt och sedan kunna svara/radera/flytta från valfritt program/app och (efter synkronisering), så ska det synas även på de andra programmen. MEN, eftersom synkronisering kanske inte skett, så kan det se annorlunda ut.



Orsaker:

  • Synkroniering har inte skett mellan programmet/appen och mailservern.
  • Programmet/appen har "hängt sig" (kraschat eller slutat fungera) på datorn eller mobilen
  • Microsoft eller RF har problem med sina tjänster.



Förutsättning för Lösningen nedan: 

  • apparna E-POST och OUTLOOK är uppdaterad till senaste versionen via APPSTORE - kontrollera i APPSTORE.
  • SGF och INTERN-IT rekommenderar appen OUTLOOK före E-POST i mobilen, eftersom den är från MICROSOFT.
  • Autentisering med MICROSOFT AUTHENTICATION fungerar (behöver bekräftas regelbundet, men det brukar synas och märkas tydligt)!



Lösning:


Prova följande för att se :

  1. Både i mobilens appar och i programmet OUTLOOK kan man se om och när senaste synkroniseringen skedde. Kolla när det skedde senast.
  2. Självklart har du redan uppdaterat båda apparna/programmen manuellt:
    1. Se till att synkronisera i appen ("swipa neråt så att solen snurrar") Uppdatera (synkronisera) i en app (tex epost)
    2. Uppdatera manuellt OUTLOOK i datorn: Uppdatera/synkronisera mapp (tex INKORG) i OUTLOOK

  3. Börja med att Avsluta alla aktiva appar (program) i mobilen och starta appen E-POST och OUTLOOK 
  4. Starta om "OUTLOOK" på datorn.
    Notera längst ner till höger om synkronisering sker - ska via "Den här mappen är uppdaterd" och "Ansluten".
  5. Ditt program OUTLOOK på datorn har ett eget spam-filter, som kan flytta mail till SKRÄPPOST, därefter titta "Oönskad Epost" där vissa mail sorteras in. Har du en regel, som flyttar email i inkorgen.
  6. Öppna standardprogrammet E-POST i mobilen. Om du ställer dig i mappen (troligen INKORG på SGF-kontot i mobilen)? 
    1. Kan du se den i OUTLOOK på mobilen?
    2. Kan du se den i OUTLOOK på datorn?
    3. Kan du se den i OUTLOOK på webmailen?

  7. Kanske har du flyttat mailet till en undermapp (tex INKORG / MASTERCARD). Då kanske inte denna mapp är uppdaterad på en eller flera enheter?
  8. Sök efter mailet & välj ALLA POSTLÅDOR – se på bilden nedan
  9. VIKTIGT: Starta om mobilen Hur startar jag om telefonen på riktigt (Hard reset) - löser 90% av alla iPhone-problem!
  10. Starta om datorn