Problem:
Jag saknar epost i OUTLOOK men de syns i mobilen.
Mer information:
För att kunna felsöka behövs mer information från dig... skärmdumpar från mobilen och från datorn.
Bakgrund:
Alla mail ligger i samma databas – en mailserver hos RF (egentligen MICROSOFT).
Det gäller för mobilens appar:
- Mailprogrammet i mobilen (standardprogrammet E-POST)
- Appen "OUTLOOK"
men även för
- datorns "OUTLOOK"
- samt även "webmailen" dvs Outlook i PORTALEN (http://portal.office.com, välj sedan "OUTLOOK") från webläsaren.
Alla program/appar/webmailen ovan, ska "omedelbart" synka mot mailservern hos RF/Microsoft och sedan visa aktuellt innehåll.
Du ska alltså se samma innehåll (mail) överallt och sedan kunna svara/radera/flytta från valfritt program/app och (efter synkronisering), så ska det synas även på de andra programmen. MEN, eftersom synkronisering kanske inte skett, så kan det se annorlunda ut.
Orsaker:
- Synkroniering har inte skett mellan programmet/appen och mailservern.
- Programmet/appen har "hängt sig" (kraschat eller slutat fungera) på datorn eller mobilen
- Microsoft eller RF har problem med sina tjänster.
Förutsättning för Lösningen nedan:
- apparna E-POST och OUTLOOK är uppdaterad till senaste versionen via APPSTORE - kontrollera i APPSTORE.
- SGF och INTERN-IT rekommenderar appen OUTLOOK före E-POST i mobilen, eftersom den är från MICROSOFT.
- Autentisering med MICROSOFT AUTHENTICATION fungerar (behöver bekräftas regelbundet, men det brukar synas och märkas tydligt)!
Lösning:
Prova följande för att se :
- Både i mobilens appar och i programmet OUTLOOK kan man se om och när senaste synkroniseringen skedde. Kolla när det skedde senast.
- Självklart har du redan uppdaterat båda apparna/programmen manuellt:
- Se till att synkronisera i appen ("swipa neråt så att solen snurrar") Uppdatera (synkronisera) i en app (tex epost)
- Uppdatera manuellt OUTLOOK i datorn: Uppdatera/synkronisera mapp (tex INKORG) i OUTLOOK
- Börja med att Avsluta alla aktiva appar (program) i mobilen och starta appen E-POST och OUTLOOK
- Starta om "OUTLOOK" på datorn.
Notera längst ner till höger om synkronisering sker - ska via "Den här mappen är uppdaterd" och "Ansluten". - Ditt program OUTLOOK på datorn har ett eget spam-filter, som kan flytta mail till SKRÄPPOST, därefter titta "Oönskad Epost" där vissa mail sorteras in. Har du en regel, som flyttar email i inkorgen.
- Öppna standardprogrammet E-POST i mobilen. Om du ställer dig i mappen (troligen INKORG på SGF-kontot i mobilen)?
- Kan du se den i OUTLOOK på mobilen?
- Kan du se den i OUTLOOK på datorn?
- Kan du se den i OUTLOOK på webmailen?
- Kanske har du flyttat mailet till en undermapp (tex INKORG / MASTERCARD). Då kanske inte denna mapp är uppdaterad på en eller flera enheter?
- Sök efter mailet & välj ALLA POSTLÅDOR – se på bilden nedan
- VIKTIGT: Starta om mobilen Hur startar jag om telefonen på riktigt (Hard reset) - löser 90% av alla iPhone-problem!
- Starta om datorn