Problemet är AT&T i USA. Om du är på deras nät, kan oftast inte samtal kopplas upp. (Bara samtal via tex FACETIME, MESSENGER, SKYPE, TEAMS etc fungerar).
AT&Te har i februari 2022 ändrat att samtal inte går via 4G utan via "VoLTE" ("Voice over LTE, det som vi kallar 4G) alltså ett "datanät", ungefär som samtalen i FACETIME och FACEBOOK - det är inte "riktiga samtal" som kostar pengar per minut, utan bara "datatrafik" i mobilen).
Det har skapat problem både i USA men även för oss som använder TELE2 (pga roaming över VoLTE inte fungerar)...
Lösning:
ALTERNATIV 1: Ändra från AUTOMATISKT till att välja operatör manuellt
Enklast är att stänga av "automatisk roaming" och välja en tillgänglig operatör där du är.
Så, välj i mobilen:
- INSTÄLLNINGAR
- MOBILNÄT
- VAL AV NÄTVERK
- Stäng av AUTOMATISK, så ...
- ... kommer en lista på tillgängliga operatörer visas. Välj en av dem!
För USA: tex ska T-MOBILE ska det fungera enligt TELE2 och är "rikstäckande"!
ALTERNATIV 2: Nedgradera från 4G till 3G (kanske fungerar)
Genom att ändra datahastigheten i roaming till 3G, så kanske samtalen går på vanligt sätt:
- INSTÄLLNINGAR
- MOBILNÄT
- ALTERNATIV FÖR MOBILDATA
- RÖST OCH DATA
- Ändra från
Länkar:
https://www.att.com/idpassets/images/support/pdf/Devices-Working-on-ATT-Network.pdf