Problemet är AT&T i USA. Om du är på deras nät, kan oftast inte samtal kopplas upp. (Bara samtal via tex FACETIME, MESSENGER, SKYPE, TEAMS etc fungerar).
AT&Te har i februari 2022 ändrat att samtal inte går via 4G utan via "VoLTE" ("Voice over LTE, det som vi kallar 4G) alltså ett "datanät", ungefär som samtalen i FACETIME och FACEBOOK - det är inte "riktiga samtal" som kostar pengar per minut, utan bara "datatrafik" i mobilen).
Det har skapat problem både i USA men även för oss som använder TELE2 (pga roaming över VoLTE inte fungerar)...
Lösning:
ALTERNATIV 1: Ändra från AUTOMATISKT till att välja operatör manuellt
Enklast är att stänga av "automatisk roaming" och välja en tillgänglig operatör där du är.
Så, välj i mobilen:
- INSTÄLLNINGAR
- MOBILNÄT
- VAL AV NÄTVERK
- Stäng av AUTOMATISK, så ...
- ... kommer en lista på tillgängliga operatörer visas. Välj en av dem!
För USA: tex ska T-MOBILE ska det fungera enligt TELE2 och är "rikstäckande"!
ALTERNATIV 2: Nedgradera från 4G till 3G (kanske fungerar)
Genom att ändra datahastigheten i roaming till 3G, så kanske samtalen går på vanligt sätt:
- INSTÄLLNINGAR
- MOBILNÄT
- ALTERNATIV FÖR MOBILDATA
- RÖST OCH DATA
- Ändra från
Länkar:
https://www.att.com/idpassets/images/support/pdf/Devices-Working-on-ATT-Network.pdf
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov