(Vissa modeller får efter ominstallation ljudproblem pga HP lägga in fel drivrutiner för ljudkort (AUDIO) och specialknappar (HOT KEYS) som VOLUME, SKÄRMDELNING etc, dvs de knappar som finns på F1 till F12. Be INTERN-IT installera drivrutiner för WINDOWS 8.1 64-bit, så löser det sig efter en omstart).
Annars är det vanligaste felet att en HP Uppdatering via HP SUPPORT ASSISTENT inte slutförts korrekt. Oftast löser det sig genom en omstarta av datorn så här: Starta om datorn i FELSÄKERT LÄGE (i WINDOWS 10)
Kvarstår problemet?
Ljudet från datorn kan komma ut på flera sätt:
- Datorns inbyggda högtalare
- Inkopplade hörlurar i datorn eller dockningsstation
- Bildskärmens högtalare (ljudet går via skärmkabeln om det är en DISPLAYPORT- eller HDMI-kabel)
- Externt inkopplade högtalare - kontrollera att den är påslagen
- Via BLUETOOTH till headset
Så här ser du vad som gäller just nu på min dator (klicka på LJUD-ikonen och sedan på pilen längst upp till höger):
och här vissa datorer har även speciella ljudkort med egna program (som INTEL, Symantec, BO etc). Leta då upp dess ikon här:
Eftersom det finns flera olika tillverkar och fler olika program så skiljer det sig... Prova!
Enklast att prova tycker jag är via SKYPE eller SKYPE FÖR FÖRETAG.
eller så här i vanliga SKYPE (Windows Store-app versionen):