OBS:  Sedan aktiveringen av MFA (MICROSOFT AUTHENTICATOR) har det uppstått fler problem i APPLE’s standardmailapp ”MAIL/EPOST", utöver de tidigare problemen med synkning. 

  • Därför rekommenderar INTERN-IT att du använder ”MICROSOFT OUTLOOK” som standard för ditt SGF-konto i mobilen.


 


Gå till Läsa epost (mail) i mobilen via appen OUTLOOK för att läsa mer om du hur lägger till MICROSOFT OUTLOOK!


Men du behöver fortfarande båda apparna - MAIL och OUTLOOK - i din mobil! 

Läs mer här om Varför måste jag ha båda apparna OUTLOOK och MAIL/EPOST!



- - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 



Appen MAIL (standardprogrammet i mobilen för epost)


OBS! Om du är i IHS eller på RF lokal: Stäng temporärt av WIFI i mobilen, eftersom "RF GUEST" är spärrat mot mailservern!


  1. Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST /  KONTON
  2. Välj LÄGG TILL KONTO 
  3. Välj EXCHANGE
  4. Fyll i din epostadress: [email protected]
    samt ändra beskrivning (namn) på brevlådan till SGF 
    Tryck LOGGA IN uppe till höger
  5. Du förflyttas till inloggnignssidan för RF (med texten RIKSIDROTTFORBUNDET):
  6. Fyll i lösenordet till ditt konto (samma för att logga in på din dator) och tryck LOGGA IN igen. 
  7. Nu måste du autentisera dig med appen MICROSOFT AUTHENTICATOR enligt instruktionerna på skärmen!
  8. Kontrollera att EPOST, KONTAKTER, KALENDRAR etc synkas (har gröna "bockar").
  9. Tryck SPARA.
  10. KLART

(Om du är i IHS eller på RF lokal: Glöm inte att slå på WIFI igen och använd "RF GUEST" i mobilen som vanligt!)




Problem med synkning av epost (mail), kalender och kontakter (tex om de saknas i SAMTALSHISTORIKEN)


Ofta uppkommer kommer problem med synkningen mellan programmet EPOST och Microsofts mailserver (EXCHANGE). Då kan se det se ut som på bilden ovan!


Lösningsmetod 1 ("Enkla lösningen")

Har du tur, så fungerar denna metod - annars får du använda metod 2 nedan.

  1. Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST / KONTO
  2. Välj ditt gamla SGF-konto (troligen kallad ”SGF” eller ”EXCHANGE”)
  3. Välj "Ange ditt lösenord igen"
  4. Fyll i samma lösenord som du har för din SGF-dator
  5. Verifiera på något av 2 sätt med MICRSOSOFT AUTENTICATOR eller via SMS
  6. Acceptera att synkroniseringen av EPOST, KONTAKTER, KALENDER etc
  7. Klart!


Lösningsmetod 2 ("Lite krångligare lösningen"):

  1. Börja med dessa 3 steg, eftersom det troligen löser ditt problem:
    1. Avsluta alla aktiva program i mobilen och

    2. Hur startar jag om telefonen på riktigt (Hard reset) samt

    3. Starta om SIM-kortet (viloläge via STÄNG AV)


  2. Synkar nu mobilens app MAIL mot OFFICE 365-servern? Om inte, fortsätt nedan!
  3. Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST / KONTO
  4. Välj ditt gamla SGF-konto (antagligen kallad ”SGF” eller ”EXCHANGE”
  5. Längst ner på sidan väljer du RADERA KONTO och sedan RADERA FRÅN MIN IPHONE.
  6. Du ska INTE spara KONTAKTER eller KALENDRAR till mobilen - allt finns kvar i OFFICE 365-molnet!
  7. Starta om mobilen så här: Hur startar jag om telefonen på riktigt (Hard reset)

  8. Lägg till kontot igen enligt ovan!

  9. Starta appen MAIL/EPOST. Uppdatera INKORGEN genom att "svepa neråt" (se bild och instruktion nedan)

  10. Det kan dröja upp till 30 minuter innan KONTAKTER & KALENDRAR visas korrekt! 

  11. KLART - Om det inte fungera - gör om stegen ovan enligt metod 2!



OBS! SGF INTERN-IT rekommenderar att du använder OUTLOOK: Läsa epost (mail) i mobilen via appen OUTLOOK !



Uppdatera INKORGEN i appen EPOST:

  1. Starta mailappen MAIL/EPOST
  2. Placera ett finger mitt på skärmen när du är i INKORGEN
  3. Dra ("svep") sakta med fingret neråt,  så att "snurrande solen syns" (mellan de röda pilarna på bilden nedan)
  4. Släpp fingret från skärmen
  5. Nu visas CHECKING FOR MAIL (eller motsvarande "Letar efter epost") nederst på skärmen.