SGF rekommenderar OUTLOOK för epost i mobilen, men du behöver   - MAIL och OUTLOOK.


  • Problem med synkningen av epost, kontakter eller kalenderns i appen MAIL?
    Se längst ner på denna sida!



Appen MAIL (standardprogrammet i mobilen för epost)


  1. OBS! Om du är i IHS eller på RF lokal:  

    Stäng temporärt av WIFI i mobilen, eftersom "RF GUEST" och andra gästnät hos RF är spärrade mot servern, men detta gäller bara när kontot läggs till).

  2. Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST /  KONTON
  3. Välj LÄGG TILL KONTO 
  4. Välj EXCHANGE
  5. Fyll i din epostadress: förnamn.efternamn@golf.se
    samt ändra beskrivning (namn) på brevlådan till SGF 
    Tryck LOGGA IN uppe till höger
  6. Du förflyttas till inloggnignssidan för RF (med texten RIKSIDROTTFORBUNDET):
  7. Fyll i lösenordet till ditt konto (samma för att logga in på din dator) och tryck LOGGA IN igen. 
  8. Tryck SPARA.
  9. KLART

(Glöm inte att slå på WIFI igen!)



Appen OUTLOOK


  • Hämta appen OUTLOOK från APPSTORE om du inte redan har den i mobilen
  • Du kan inte vara uppkopplad på WIFI-nätet "RF-GUEST" på kontoret i Skanstull, i så fall, stäng av WIFI temporärt!
  • Välj LÄGG TILL KONTO och sedan OFFICE 365.
  • Logga in med din epostadress och lösenord
  • Klart!


Men, du kan även inkludera ONEDRIVE & SHAREPOINT, GMAIL, DROPBOX genom att logga in på dem med.  



Tips från IT: 

Du kan läsa DELAD BREVLÅDA (SHARED MAILBOX) i mobilen genom att använda appen OUTLOOK från MICROSOFT. Det fungerar INTE att använda standardappen EPOST/MAIL i iPHONE längre. 


Appen OUTLOOK är bättre och rekommenderas av IT för att läsa din egen mail och delad mailbox!

 

 

 



Problem med synkning av epost (mail), kalender och kontakter (tex om de saknas i SAMTALSHISTORIKEN)


  1. Börja med dessa 3 steg, eftersom det troligen löser ditt problem:
    1. Avsluta alla aktiva program i mobilen och

    2. Hur startar jag om telefonen på riktigt (Hard reset) samt

    3. Starta om SIM-kortet (viloläge via STÄNG AV)


  2. Synkar nu mobilens app MAIL mot OFFICE 365-servern? Om inte, fortsätt nedan!
  3. Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST / KONTO
  4. Välj ditt gamla SGF-konto (antagligen kallad ”SGF” eller ”EXCHANGE”
  5. Längst ner på sidan väljer du RADERA KONTO och sedan RADERA FRÅN MIN IPHONE.
  6. Du ska INTE spara KONTAKTER eller KALENDRAR till mobilen - allt finns kvar i OFFICE 365-molnet!
  7. starta om mobilen så här: Hur startar jag om telefonen på riktigt (Hard reset)

  8. Gå till INSTÄLLNINGAR / EPOST / KONTO

  9. Välj ditt gamla SGF-konto (antagligen kallad ”SGF” eller om du inte ändrat ”EXCHANGE”)

  10. Längst ner på sidan väljer du RADERA KONTO och sedan RADERA FRÅN MIN IPHONE.
  11. Lägg till kontot igen enligt ovan!