Det beror på om du är på kontoret i Skanstull eller hemma... (Läs mer här om det gäller en hemma-skrivare som krånglar!
RF-skrivare i Skanstull:
OBS!!!
RF installerade nya skrivare i juni 2021 och
du måste installera dessa skrivare,
enligt PDF-filerna nederst på denna sida!
De vanligaste problem med RFs skrivare är:
- Du är uppkopplad på ett WIFI-nät som saknar access till skrivare, troligen är du "RF GUEST" eller uppkopplad via din mobil (genom INTERNETDELNING via Bluetooth eller USB-sladden) och inte på det interna nätverket (från RF).
- Pappret är slut i skrivaren - fyll på papper!
- Tonern är slut i skrivaren - be INTERN-IT lägga ett ärende till RF!
- Problem med skrivaren - Kolla skrivarkön och/eller felmeddelande på din dator och skrivaren.
Felsökning & andra åtgärder
- Kontrollera skrivarkön på skrivaren. (En ikon nere vid klockan till höger på skärmen. Du ser då kön på skrivar-servern)
- Kontrollera att skrivaren är igång, att strömmen är på. (RFs skrivarserver är alltid igång och RF har flera skrivare minst 2 st per våningsplan. De kan vara i vilolägo, så ibland kan det ta upp till 1-2 minunter innan de är redo!)
- Kontrollera skrivarkön på den aktuella skrivaren direkt på skrivaren, knappen till vänster om displayen på skrivaren.
- Kolla om skrivaren varnar för att något är fel på sin display - åtgärda om så är fallet.
Ta bort alla dubbletter från skrivarkön samt eventuella gamla utskrifter som fastnat tidigare.
Annars, starta om datorn!
Kvarstår problemet?
- Gå till KONTROLLPANELEN och klicka på SKRIVARE.
- Är skrivaren ONLINE eller OFFLINE (ikonen är grå)?
- Håll muspekaren ovanpå skrivaren, visar den då ett felmeddelande? Vad?
Har du utskrifter i skrivarkön? Prova att ta bort dem och skriv ut på en annan skrivare.
Finns det felmeddelande på skrivarens display? Vad visar det?
OBS!!! RF installerade nya skrivare i juni 2021! Du måste installera dessa skrivare enligt PDF-filerna nederst på sidan!
- "Snabb guide för att byta standardskrivare"
- "Papercut Användarguide 2021 06"