Innan du lämnar tillbaka SGF-mobilen till INTERN-IT eller om du ska sälja/lämna över din mobil/surfplatta till en annan person, så bör du först göra backup och därefter radera allt genom att återställa enheten till fabriksinställningar.


OBS! En återställning raderar allt på din enhet!


På en iPhone/iPad är det följande saker som du måste tänka på och göra föjande


Självklart bör du göra backup på mobilen via programmet iTUNES till din privata dator eller till iCLOUD om du spara eller föra över något till en annan iPhone/iPAD. Kopiera/flytta över din egna bilder och filmer till extern hårddisk eller molntjänst.


  1. Har du gjort backup enligt ovan?

  2. VIKTIGT: Stäng av HITTA MIN IPHONE/IPAD först - se mer här:
    https://www.google.com/search?q=st%C3%A4ng+av+hitta+min+iphone

  3. Öppna INSTÄLLNINGAR på din enhet
  4. Gå in på ALLMÄNT
  5. Välj något av följande: Om du har
    1. en version före iOS 15 så står "NOLLSTÄLL" längst ned
    2. version iOS 15 eller senare så står det "ÖVERFÖR ELLER NOLLSTÄLL IPHONE"
  6. ... och i nästa steg väljer du "RADERA ALLT INNEHÅLL OCH INSTÄLLNINGAR"
  7. Acceptera med in LÅSKOD och eventuellt ditt lösenord för APPLE-ID
  8. Klicka vidare på GODKÄNN och FORTSÄTT några gånger
  9. Ett äpple visas på skärmen (APPLE-loggan)... 
  10. ... och efter ca 2-3 minuter så startar mobilen om sig automatiskt
  11. Om du nu får frågan om att välja SPRÅK och därefter LAND så har återställningen gått bra. All information är borta från din enhet!


Nu kan även kontrollera och ta bort enheter från ditt konto, se mer här: Ta bort gammal iPhone/iPad från mitt APPLE-ID