(Senast uppdaterad 30/5 2022)
Fråga: När ska mobilen återlämnas?
- Snarast! Jag behöver skicka tillbaka alla mobiler före midsommar.
Fråga: Kan jag köpa min nuvarande mobil?
- 220609: Ja, ser mer information på Workplace.
Några mobiler (iPhone 8) tillhör dock SGF och är lånemobiler - dessa kan inte köpas, utan måste återlämnas till SGF.
Nya mobilen (iPhone 13):
De som bor i Storstockholm eller jobbar på kontoret hämtar och byter mobiler på kontoret. Bor du utanför, ser jag helst att bytet sker i samband med att du träffar någon från kontoret - annars kommer jag behöva skicka ut mobilen till dig och sedan få den gamla tillbaka - vilket är en kostnad och osäkerhet. Alla iPhone 13 har skyddsglas på framsidan och ett skal.
Du måste alltid ha skyddsglas och skal på mobilen!
I samband med mobilbyte ska du göra följande 7 steg:
STEG 1: En ny ren/tom mobil eller överföra data från gamla?
Alternativ 1: Starta med en tom och ren mobil
Vill du börja med en tom mobil, utan att överföra data, är det bara att flytta över SIM-kortet. Starta sedan mobilen och följ instruktionerna på skärmen. Använda ditt gamla iCLOUD-konto. Du kommer automatiskt att få SGF-apparna via MERAKI. Installera övriga appar du behöver. Logga in på dina konton. Uppdatera mobilen till senaste iOS-versionen. Klart!
Alternativ 2: Överför data från gamla mobilen
Vill du överföra data från gamla mobilerna, väljer du en av 3 metoder:
- SNABBSTART (lägg mobilerna bredvid varandra).
- ÖVERFÖR VIA ICLOUD (kräver abonnemang på iCLOUD)
- ÖVERFÖR VIA ITUNES I DATORN (backup till datorn).
Se mer här:
- APPLE: Överföra data från en tidigare iOS- eller iPadOS-enhet till din nya iPhone, iPad eller iPod touch
https://support.apple.com/sv-se/HT201269 - Som ovan, men sammanfattad:
http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000257990-%C3%B6verf%C3%B6ra-data-klona-till-nya-mobilen
Problem: Den nya mobilen är inte uppdaterad?
- Återskapa en iPhone som behöver en senare version av iOS
https://support.apple.com/sv-se/HT203434
STEG 2: SIM-KORT
Har du flytta över SIM-kortet?
STEG 3: BANK-ID
Kontrollera att du har BANK-ID och SWISH aktiverat på nya mobilen (använd annars antingen gamla mobilens BANK-ID eller din bankdosa, för att skapa ett nytt BANK-ID. Aktivera sedan Swish i mobilen.
STEG 4: Ta bort "HITTA MIN IPHONE"
Gå till "INSTÄLLINGAR" / <klicka på ditt namn> / välj "HITTA" / Välj "HITTA MIN IPHONE / Stäng av "HITTA MIN IPHONE"
Se mer här: http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000258003-st%C3%A4ng-av-hitta-min-iphone
STEG 5: Återställ till fabriksinställningar
För att återställa mobilen till fabriksinställningar:
http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000254044-%C3%A5terst%C3%A4lla-mobil-till-fabriksinst%C3%A4llningar
Motsvarande hos APPLE:
- Återskapa din iPhone till fabriksinställningarna
https://support.apple.com/sv-se/HT201252
STEG 6: Ta bort mobilen från ditt APPLE-ID konto
Ta bort alla gamla enheter som du inte använder längre:
http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000252742
STEG 7: Lämna in gamla mobilen + laddare till INTERN-IT
När du lämnar in mobilen till INTERN-IT, så har du:
- Stängt av "HITTA MIN IPHONE
- Återställt mobilen till fabriksinställningar
- Tejpa fast en lapp med ditt namn på skärmen. Lämna in mobilen med en komplett laddare till INTERN-IT.
Klart!
Alternativ inlämning:
Återlämna helst mobilen direkt till INTERN-IT eller via en kollega på IHS
Efter överenskommelse med INTERN-IT, kan den skickas via DHL eller SCHENKER till
Svenska Golfförbundet
Att: Kim Koblet, INTERN-IT
Östgötagatan 98 D
116 64 Stockholm
Skicka en bild på kvittot där fraktnummer syns till Kim 073-4154352!