Mobilbyte 2022

Ändrad den Thu, 09 Jun 2022 vid 04:39 PM

(Senast uppdaterad 30/5 2022)


Fråga: När ska mobilen återlämnas?

  • Snarast! Jag behöver skicka tillbaka alla mobiler före midsommar.


Fråga: Kan jag köpa min nuvarande mobil?

  • 220609: Ja, ser mer information på Workplace.
    Några mobiler (iPhone 8) tillhör dock SGF och är lånemobiler - dessa kan inte köpas, utan måste återlämnas till SGF.



Nya mobilen (iPhone 13):

De som bor i Storstockholm eller jobbar på kontoret hämtar och byter mobiler på kontoret. Bor du utanför, ser jag helst att bytet sker i samband med att du träffar någon från kontoret - annars kommer jag behöva skicka ut mobilen till dig och sedan få den gamla tillbaka - vilket är en kostnad och osäkerhet. Alla iPhone 13 har skyddsglas på framsidan och ett skal.


Du måste alltid ha skyddsglas och skal på mobilen!




I samband med mobilbyte ska du göra följande 7 steg:


STEG 1: En ny ren/tom mobil eller överföra data från gamla?

Alternativ 1: Starta med en tom och ren mobil
Vill du börja med en tom mobil, utan att överföra data, är det bara att flytta över SIM-kortet. Starta sedan mobilen och följ instruktionerna på skärmen. Använda ditt gamla iCLOUD-konto. Du kommer automatiskt att få SGF-apparna via MERAKI. Installera övriga appar du behöver. Logga in på dina konton. Uppdatera mobilen till senaste iOS-versionen. Klart!


Alternativ 2: Överför data från gamla mobilen

Vill du överföra data från gamla mobilerna, väljer du en av 3 metoder:

  • SNABBSTART (lägg mobilerna bredvid varandra).
  • ÖVERFÖR VIA ICLOUD (kräver abonnemang på iCLOUD)
  • ÖVERFÖR VIA ITUNES I DATORN (backup till datorn).


Se mer här:

Problem: Den nya mobilen är inte uppdaterad?


STEG 2: SIM-KORT

Har du flytta över SIM-kortet?



STEG 3: BANK-ID

Kontrollera att du har BANK-ID och SWISH aktiverat på nya mobilen (använd annars antingen gamla mobilens BANK-ID eller din bankdosa, för att skapa ett nytt BANK-ID. Aktivera sedan Swish i mobilen.



STEG 4: Ta bort "HITTA MIN IPHONE"

Gå till "INSTÄLLINGAR" / <klicka på ditt namn> / välj "HITTA" / Välj "HITTA MIN IPHONE / Stäng av "HITTA MIN IPHONE"


Se mer här: http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000258003-st%C3%A4ng-av-hitta-min-iphone



STEG 5: Återställ till fabriksinställningar

För att återställa mobilen till fabriksinställningar:
http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000254044-%C3%A5terst%C3%A4lla-mobil-till-fabriksinst%C3%A4llningar


Motsvarande hos APPLE:


STEG 6: Ta bort mobilen från ditt APPLE-ID konto 

Ta bort alla gamla enheter som du inte använder längre:

http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000252742



STEG 7: Lämna in gamla mobilen + laddare till INTERN-IT

När du lämnar in mobilen till INTERN-IT, så har du:


  1. Stängt av "HITTA MIN IPHONE
  2. Återställt mobilen till fabriksinställningar
  3. Tejpa fast en lapp med ditt namn på skärmen. Lämna in mobilen med en komplett laddare till INTERN-IT.


Klart!




Alternativ inlämning:

Återlämna helst mobilen direkt till INTERN-IT eller via en kollega på IHS


Efter överenskommelse med INTERN-IT, kan den skickas via DHL eller SCHENKER till

Svenska Golfförbundet

Att: Kim Koblet, INTERN-IT

Östgötagatan 98 D

116 64 Stockholm


Skicka en bild på kvittot där fraktnummer syns till Kim 073-4154352!

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov