(Senast uppdaterad 30/5 2022)
Fråga: När ska mobilen återlämnas?
- Snarast! Jag behöver skicka tillbaka alla mobiler före midsommar.
Fråga: Kan jag köpa min nuvarande mobil?
- 220609: Ja, ser mer information på Workplace.
Några mobiler (iPhone 8) tillhör dock SGF och är lånemobiler - dessa kan inte köpas, utan måste återlämnas till SGF.
Nya mobilen (iPhone 13):
De som bor i Storstockholm eller jobbar på kontoret hämtar och byter mobiler på kontoret. Bor du utanför, ser jag helst att bytet sker i samband med att du träffar någon från kontoret - annars kommer jag behöva skicka ut mobilen till dig och sedan få den gamla tillbaka - vilket är en kostnad och osäkerhet. Alla iPhone 13 har skyddsglas på framsidan och ett skal.
Du måste alltid ha skyddsglas och skal på mobilen!
I samband med mobilbyte ska du göra följande 7 steg:
STEG 1: En ny ren/tom mobil eller överföra data från gamla?
Alternativ 1: Starta med en tom och ren mobil
Vill du börja med en tom mobil, utan att överföra data, är det bara att flytta över SIM-kortet. Starta sedan mobilen och följ instruktionerna på skärmen. Använda ditt gamla iCLOUD-konto. Du kommer automatiskt att få SGF-apparna via MERAKI. Installera övriga appar du behöver. Logga in på dina konton. Uppdatera mobilen till senaste iOS-versionen. Klart!
Alternativ 2: Överför data från gamla mobilen
Vill du överföra data från gamla mobilerna, väljer du en av 3 metoder:
- SNABBSTART (lägg mobilerna bredvid varandra).
- ÖVERFÖR VIA ICLOUD (kräver abonnemang på iCLOUD)
- ÖVERFÖR VIA ITUNES I DATORN (backup till datorn).
Se mer här:
- APPLE: Överföra data från en tidigare iOS- eller iPadOS-enhet till din nya iPhone, iPad eller iPod touch
https://support.apple.com/sv-se/HT201269 - Som ovan, men sammanfattad:
http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000257990-%C3%B6verf%C3%B6ra-data-klona-till-nya-mobilen
Problem: Den nya mobilen är inte uppdaterad?
- Återskapa en iPhone som behöver en senare version av iOS
https://support.apple.com/sv-se/HT203434
STEG 2: SIM-KORT
Har du flytta över SIM-kortet?
STEG 3: BANK-ID
Kontrollera att du har BANK-ID och SWISH aktiverat på nya mobilen (använd annars antingen gamla mobilens BANK-ID eller din bankdosa, för att skapa ett nytt BANK-ID. Aktivera sedan Swish i mobilen.
STEG 4: Ta bort "HITTA MIN IPHONE"
Gå till "INSTÄLLINGAR" / <klicka på ditt namn> / välj "HITTA" / Välj "HITTA MIN IPHONE / Stäng av "HITTA MIN IPHONE"
Se mer här: http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000258003-st%C3%A4ng-av-hitta-min-iphone
STEG 5: Återställ till fabriksinställningar
För att återställa mobilen till fabriksinställningar:
http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000254044-%C3%A5terst%C3%A4lla-mobil-till-fabriksinst%C3%A4llningar
Motsvarande hos APPLE:
- Återskapa din iPhone till fabriksinställningarna
https://support.apple.com/sv-se/HT201252
STEG 6: Ta bort mobilen från ditt APPLE-ID konto
Ta bort alla gamla enheter som du inte använder längre:
http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000252742
STEG 7: Lämna in gamla mobilen + laddare till INTERN-IT
När du lämnar in mobilen till INTERN-IT, så har du:
- Stängt av "HITTA MIN IPHONE
- Återställt mobilen till fabriksinställningar
- Tejpa fast en lapp med ditt namn på skärmen. Lämna in mobilen med en komplett laddare till INTERN-IT.
Klart!
Alternativ inlämning:
Återlämna helst mobilen direkt till INTERN-IT eller via en kollega på IHS
Efter överenskommelse med INTERN-IT, kan den skickas via DHL eller SCHENKER till
Svenska Golfförbundet
Att: Kim Koblet, INTERN-IT
Östgötagatan 98 D
116 64 Stockholm
Skicka en bild på kvittot där fraktnummer syns till Kim 073-4154352!
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov