(Senast uppdaterad 30/5 2022)


Fråga: När ska mobilen återlämnas?

  • Snarast! Jag behöver skicka tillbaka alla mobiler före midsommar.


Fråga: Kan jag köpa min nuvarande mobil?

  • 220609: Ja, ser mer information på Workplace.
    Några mobiler (iPhone 8) tillhör dock SGF och är lånemobiler - dessa kan inte köpas, utan måste återlämnas till SGF.



Nya mobilen (iPhone 13):

De som bor i Storstockholm eller jobbar på kontoret hämtar och byter mobiler på kontoret. Bor du utanför, ser jag helst att bytet sker i samband med att du träffar någon från kontoret - annars kommer jag behöva skicka ut mobilen till dig och sedan få den gamla tillbaka - vilket är en kostnad och osäkerhet. Alla iPhone 13 har skyddsglas på framsidan och ett skal.


Du måste alltid ha skyddsglas och skal på mobilen!




I samband med mobilbyte ska du göra följande 7 steg:


STEG 1: En ny ren/tom mobil eller överföra data från gamla?

Alternativ 1: Starta med en tom och ren mobil
Vill du börja med en tom mobil, utan att överföra data, är det bara att flytta över SIM-kortet. Starta sedan mobilen och följ instruktionerna på skärmen. Använda ditt gamla iCLOUD-konto. Du kommer automatiskt att få SGF-apparna via MERAKI. Installera övriga appar du behöver. Logga in på dina konton. Uppdatera mobilen till senaste iOS-versionen. Klart!


Alternativ 2: Överför data från gamla mobilen

Vill du överföra data från gamla mobilerna, väljer du en av 3 metoder:

  • SNABBSTART (lägg mobilerna bredvid varandra).
  • ÖVERFÖR VIA ICLOUD (kräver abonnemang på iCLOUD)
  • ÖVERFÖR VIA ITUNES I DATORN (backup till datorn).


Se mer här:

Problem: Den nya mobilen är inte uppdaterad?


STEG 2: SIM-KORT

Har du flytta över SIM-kortet?



STEG 3: BANK-ID

Kontrollera att du har BANK-ID och SWISH aktiverat på nya mobilen (använd annars antingen gamla mobilens BANK-ID eller din bankdosa, för att skapa ett nytt BANK-ID. Aktivera sedan Swish i mobilen.



STEG 4: Ta bort "HITTA MIN IPHONE"

Gå till "INSTÄLLINGAR" / <klicka på ditt namn> / välj "HITTA" / Välj "HITTA MIN IPHONE / Stäng av "HITTA MIN IPHONE"


Se mer här: http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000258003-st%C3%A4ng-av-hitta-min-iphone



STEG 5: Återställ till fabriksinställningar

För att återställa mobilen till fabriksinställningar:
http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000254044-%C3%A5terst%C3%A4lla-mobil-till-fabriksinst%C3%A4llningar


Motsvarande hos APPLE:


STEG 6: Ta bort mobilen från ditt APPLE-ID konto 

Ta bort alla gamla enheter som du inte använder längre:

http://itsupport.golf.se/support/solutions/articles/6000252742



STEG 7: Lämna in gamla mobilen + laddare till INTERN-IT

När du lämnar in mobilen till INTERN-IT, så har du:


  1. Stängt av "HITTA MIN IPHONE
  2. Återställt mobilen till fabriksinställningar
  3. Tejpa fast en lapp med ditt namn på skärmen. Lämna in mobilen med en komplett laddare till INTERN-IT.


Klart!




Alternativ inlämning:

Återlämna helst mobilen direkt till INTERN-IT eller via en kollega på IHS


Efter överenskommelse med INTERN-IT, kan den skickas via DHL eller SCHENKER till

Svenska Golfförbundet

Att: Kim Koblet, INTERN-IT

Östgötagatan 98 D

116 64 Stockholm


Skicka en bild på kvittot där fraktnummer syns till Kim 073-4154352!